טיפים לבניית תוכנית עסקית אפקטיבית

מאמרים נוספים

תכנית עסקית – מה זה בכלל?

תכנית עסקית הינה מסמך אשר נותן תמונת מצב עתידית כוללת על עסק/מיזם. תמונת המצב העתידית באה לידי ביטוי באספקט השיווקי, טכנולוגי, פיננסי ותפעולי.

חלקה הראשון של תכנית עסקית בדרך כלל יהיה מילולי ויכלול תוכן על העסק עצמו; הרעיון, הסביבה העסקית, הסיכונים בענף, חסמים ויתרונה היחסי של החברה הספציפית בסביבה העסקית שלה.

חלקה השני של תכנית עסקית יכלול מידע פיננסי שמטרתו לתת מענה בקירוב לשאלות כגון:

מהו גובה ההשקעה הנדרש, כמה זמן ההשקעה צפויה להחזיר את עצמה, מה רמת ההכנסות והצמיחה בהכנסות על פני זמן, מהי מטרת הפעילות של החברה, חיזוי תזרים המזומנים ושולי הרווח על פני זמן.

לכל חברה או מיזם יש את המודלים המתאימים וברוב המקרים צריך להתאים את אופי פעילות החברה למודל ולפורמט של התכנית העסקית המתאימה ביותר.

איך לבנות תכנית עסקית מנצחת?

1. מה לא לעשות

ברמת המאקרו, רבים מהיזמים מחפשים אחר האסטרטגיה הנכונה שתוביל אותם להצלחה, אך לפעמים מתעלמים מסיכונים שניתן לגדר מראש.

תמיד חשוב להבין את הענף הספציפי בו החברה פועלת וללמוד בצורה המעמיקה ביותר את הטעויות של המתחרים על מנת למנוע נזק עתידי דומה. קל יותר לפתח אסטרטגיה בריאה לאחר שהיזמים למדו מראש מהן הסכנות ומהם הדברים שאסור לעשות בתעשייה הספציפית.

ברמת המיקרו, לפעמים נדמה ליזם ששילוב של נאום נכון ופאסון גבוה יכבוש את לבבות המשקיעים, אבל בפועל זה לא תמיד מספק, ולכן הבאנו לכם כמה טיפים בנושא:

  • לעולם אל תמעיט בערכם של המתחרים, הדבר עלול להתפרש כיוהרה. דבר שמאוד מרחיק משקיעים פוטנציאלים.
  • לעולם אל תמעיט בערכה של התחרות בענף. לפעמים יזמים נוטים לצייר תמונה כאילו המיזם שהם עובדים עליו הוא אחד ויחיד בתחומו ולכן אין לו מתחרים.

אם אין תחרות – אז אין מתחרים ואם אין מתחרים – כנראה שאין שוק. משקיעים רוצים להיכנס להשקיע בחברה שלה יתרון יחסי בשוק מסוים ולכן טענה כמו שהוצגה לעיל מתפרשת בפני המשקיעים כחוסר מקצועיות מובהק.

  • תמכור אבל אל ‘תמכור מדי’. הרבה מהיזמים לפעמים משתמשים במשפטים גרנדיוזיים כמו: “המיזם שלי הוא אחד ויחיד בתחומו וכמוהו עוד לא נראו”, “המוצר שאנחנו עובדים עליו הוא הכי מתקדם ויעיל שיש בשוק כרגע” או אפילו מלים בודדות כמו “מדהים”, “מטורף” וכו…

כשמשקיעים פוטנציאלים נתקלים בהתבטאויות כאלו הם נוטים לחשוב שהיזם ‘רותם את העגלה לפני הסוסים’…

2. מחקר מקיף

עצה זו היא בין החשובות בכל הנוגע לבניית תכנית עסקית.

במהלך עריכת המחקר, היזם נחשף לתעשייה, לסיכונים בענף, לחסמים בענף, למתחרים ואופיים בענף, לנתונים הפיננסים המקובלים בענף, ולפלח השוק הספציפי אליו הוא אמור לכוון.

רבים מהיזמים נוטים לעשות תכנית עסקית סטנדרטית עוד לפני שלב המחקר המקיף וכשהם נתקלים בבעיה כזו או אחרת אז הם משנים את התוכנית תוך כדי תנועה.

לשינוי תוך כדי תנועה יש מחיר, בין אם נעשתה טעות מהותית שהסבה נזק כספי או בין נעשתה טעות שהסבה נזק תדמיתי או אפילו סתם גזלה זמן מיותר מהיזם.

מחקר מקיף שנעשה מראש עשוי למנוע אובדן בזמן, כסף ותדמית.

3. בניית תכנית עסקית זה לא מטלת בית ספר

יש המתייחסים לבניית כאל מטלה שגרתית שהוגשה להם במסגרת בית הספר (יש רק 20 סעיפים שאני צריך למלא וזהו או זה לא בעיה, יש פורמטים קיימים שלא יגזלו לנו הרבה זמן…).

זאת כמובן טעות. התכנית העסקית של העסק שלך אינה מטלה כלל, היא מורכבת הרבה מעבר למילוי “הסעיפים הדרושים”.

על מנת לערוך תכנית עסקית יעילה וכזו שתשרת אותך במהלך בניית העסק, אתה צריך לחשוב בצורה הישרדותית מלכתחילה. איך אתה, באופן ריאלי, הולך להקים את העסק הזה ולהריץ אותו? איך בעזרת העסק הזה אתה הולך להרוויח כסף?

4. מה אתה מוכר, בכמה אתה מוכר ומי הולך לקנות את זה?

נושא זה הוא קריטי ויסודי על מנת לבנות תכנית עסקית טובה ויעילה.

מהו תפריט המוצרים ו/או השירותים של העסק שלך? מה העסק שלך מוכר? בכמה העסק שלך מוכר? מי הולך לקנות את זה ואיך העסק שלך הולך לעשות מזה כסף עכשיו ובעתיד ?

האם יש אנשים או חברות מסוימות בבחינת קהל יעד פוטנציאלי שהולך לקנות את זה ?

אם אתה לא יכול לענות על השאלות הללו אז אתה לא צריך להיות במגרש העסקי בכלל.

5. פרט הנחותיך העתידיות-עסקיות

זה החלק הכי חשוב ככל שזה נוגע לשלב החיזוי הפיננסי בתכנית העסקית שלך. המספרים הללו שאתה מעריך  (ככל שזה שנשמע מצחיק לרשום אותם על דף) מבוססים על שורה של הנחות.

תרשום מהן ההנחות ולאחר מכן תתייחס אליהן כאל יעדים שיש להגיע אליהם. בדרך הזו, אם ההנחות ברורות, אזי גם התחזיות הפיננסיות של העסק שלך ברורות.

ע”י פירוט ההנחות לגבי עתידו של העסק שלך אתה הופך דמיון למציאות.

במידה וקראת את העצות שלנו אך אתה עדיין זקוק להכוונה לעניין בניית התכנית העסקית שלך – צוות GH ישמח לסייע בידך.

דילוג לתוכן